Posljednji su tjedni nastave obilježeni intenzivnim emocijama. Ovo razdoblje predstavlja završnu utrku prema kraju nastavne i školske godine, a učenici, nastavnici i roditelji suočavaju se s posebnim izazovima i očekivanjima.
Iako svatko na svoj način prolazi različite oblike stresa i očekivanja, svi dijele zajednički cilj: uspješan završetak školske godine i zasluženi odmor. Kako bi se svi dionici ovog procesa osjećali što ugodnije, važno je pronaći zajednički jezik, izbjeći neugodne emocije i potencijalne sukobe.
Za učenike, ovi tjedni donose mješavinu uzbuđenja i nervoze. S jedne strane, bliži se ljetni odmor, vrijeme za opuštanje i zabavu dok s druge strane, donose povećan pritisak uslijed završnih ispita i ocjena. Učenici se suočavaju s velikim pritiskom koji izaziva potreba i želja (koja nije uvijek u skladu s mogućnostima) za dobrim ocjenama kojima će popravili prosjek ili zadržati postojeći uspjeh. Završni ispiti i projekti često zahtijevaju puno vremena i truda. Kombinacija školskih zadataka, izvanškolskih aktivnosti i priprema za ispite može rezultirati manjkom sna, umorom i nervozom. Mnogi učenici strahuju da neće postići očekivane rezultate, što može dovesti do smanjenja samopouzdanja i motivacije pa čak i do anksioznosti i stresa.
Roditelji su tijekom završnih tjedana nastave intenzivno u ulozi glavnih podržavatelja i motivatora svojih školaraca. Svjesni važnosti obrazovanja, brinu se i za emocionalno i mentalno zdravlje svoje djece. Suočavaju se s izazovom balansiranja između vlastitih radnih obaveza i pomoći djeci s učenjem i projektima. Iako žele pružiti podršku svojoj djeci, ponekad ne znaju kako to najbolje učiniti, što može izazvati povećanu frustraciju, osjećaj nemoći i stres.
Nastavnici su odgovorni za ocjenjivanje učenika, organiziranje završnih ispita i projekata kao i za cjelovitu administraciju. Održavanje motivacije učenika, koji su često umorni i nestrpljivi, predstavlja poseban izazov. Nastavnici moraju pronaći načine kako zadržati pažnju i interes učenika do samog kraja te održavati dobru komunikaciju s roditeljima, posebno kada su u pitanju problemi s učenjem ili ponašanjem.
Problemi tijekom zadnjih tjedana nastave nastaju zbog niza čimbenika koji utječu na sve uključene strane – učenike, roditelje i nastavnike. Čimbenici uključuju stres zbog završnih ocjena i ispita, povećanu količinu posla, emocionalni pritisak te potrebu za održavanjem motivacije i komunikacije.
Kako pronaći zajednički jezik i izbjeći sukobe?
Otvorena, jasna i izravna komunikacija između svih dionika učenika, roditelja i nastavnika doprinosi razumijevanju izazova s kojima se svaka strana suočava te omogućuje efikasnije rješavanje problema i izbjegavanje sukoba.
Posljednji tjedni nastavne godine, kada su emocije i pritisak na vrhuncu, otkrivaju koliko je tijekom cijele godine bila važna otvorena i efikasna komunikacija između svih dionika. Ako se takva komunikacija održava kontinuirano, izazovi postaju lakše rješivi, a sukobi manje vjerojatni. Rješenje je u redovitom dijalogu, razumijevanju i međusobnoj podršci tijekom cijele godine.
Učenici trebaju cijelu školsku godinu otvoreno razgovarati s roditeljima o svojim osjećajima, brigama i izazovima, a roditelji bi trebali biti dostupni, imati realna očekivanja i poticati svoju djecu na izražavanje emocija i davanje povratnih informacija. Jednako tako, učenici trebaju pristupati nastavnicima uvijek kada imaju pitanja i/ili trebaju pomoć, a nastavnici trebaju biti dostupni za razgovore i pružati jasne upute i podršku. Roditelji trebaju aktivno sudjelovati na roditeljskim sastancima, postavljati pitanja i tražiti povratne informacije kao i održavati redovitu i konstruktivnu komunikaciju s nastavnicima kako bi bili informirani o napretku, poteškoćama i postignućima svoje djece. Nastavnici trebaju uporno i redovito informirati roditelje o važnim događajima, napretku i bilo kakvim problemima vezanim za njihovu djecu, biti dostupni za individualne razgovore, održavati roditeljske sastanke i redovito slati izvješća o postignućima učenika. Otvoreni dijalog doprinosi pravodobnom rješavanju problema.
Odgovornost za održavanje otvorene i efikasne komunikacije leži na svima: učenicima, roditeljima, nastavnicima i školi. Svaki dionik ima nezamjenjivu ulogu u osiguravanju pozitivnog i podržavajućeg okruženja. Ako svi redovito, otvoreno, jasno i konstruktivno komuniciraju, problemi se mogu rješavati pravovremeno, a sukobi izbjegavati. Empatija, strpljenje i proaktivnost u komunikaciji, neophodni su za ostvarenje pozitivnih ishoda a pomažu i u smanjenju stresa i stvaranju poticajnog ozračja.
Unatoč svim naporima da se održi otvorena i efikasna komunikacija, sukobi se na žalost ponekad ne mogu izbjeći. Prvi je korak u rješavanju sukoba prepoznati i priznati da sukob postoji. Sukobi su prirodni dio međuljudskih odnosa i ako se dogode, nužno je ponovno uspostaviti komunikaciju među svim sudionicima cijelog procesa. Bez obnove dijaloga i razumijevanja stajališta, sukobi mogu ostati neriješeni ili se dodatno pogoršati. Stoga, povratak efikasnoj komunikaciji ostaje nezaobilazan korak u rješavanju sukoba i održavanju pozitivnih odnosa među svima uključenima.